Kom godt i gang med løb for begyndere

Begynd på løb

Løb er en af de bedste motionsformer, men kan også være en hård belastning hvis du som ny løber ikke tager sine forholdsregler. I Runners Lab ser vi desværre en masse nye løbere få skader, hvilket jo er ærgerligt når du nu endelig er kommet i gang.  

Øg din belastning gradvist! 

Den klassiske fejl er at mange løbere starter med at løbe for langt eller for hurtigt. Det skyldes som regel at man har en tildens til at øge træningsmængden i takt med hvad man føler ens lunger kan holde til, altså alt efter hvor forpustet man bliver. Problemet med dette er, at ens kredsløb (lunger) trænes hurtigere end bla. muksler, knogler og især sener. Din kondition vil kunne forbedres markant indenfor 1-2 måneder, mens sener skal bruge helt op til 5-9 måneder om at blive stærkere og dermed kan holde til den øgede belastning ved løb. Derfor anbefaler vi som udgangspunkt at du som ny løber maksimalt øger din træningsmængde med 10% pr uge, så er du sikker på at dine sener og muskler når at blive stærke nok, til at du undgår en løbeskade. 

Vi anbefaler også at du sørger for at have pause dage imellem dine løbeture, således din krop kan nå at restituere. Når vi træner nedbryder vi i princippet kroppen, for efterfølgende at bygge den op igen i en endnu stærkere udgave, men for at dette kan lade sig gøre skal kroppen have ro og hvile. 

Hvis du stort set ikke har dyrket nogen form for motion tidligere, kan det være en rigtig god ide at starte med at gå nogle gode ture i rask tempo, eller kombinere let løb og gang, således det ikke bliver for hårdt kroppen og dit kredsløb.  

Er du i god form, er det ikke en selvfølge at du er i god løbeform! 

En anden fejl vi ser hos nye løbere, er personer der kommer med en god form, fra en anden ikke vægtbærende sportsgren, som bla. cykling, svømning, tror pr automatik at de så også kan holde til samme tids træning i løbeskoene, men det kan man ikke. De stød og tryk der kommer fra landingerne ved løb, er noget kroppen skal vende sig til, selvom ens kondition er rigtig god. Så her gælder altså samme regel, øg din træningsmængde med maksimalt 10% pr uge. 

Gode løbesko, øger din løbsglæde og mindsker belastningen! 

Gode løbesko der passer til din løbestil, kan ikke redde dig fra skader, hvis du ikke sørger for at bygge træningen rigtigt op, men de kan uden tvivl hjælpe med at mindske belastningen på kroppen. De kan i dag nogen gange være ren videnskab at finde det rigtig par løbesko, derfor vil vi anbefale nye løbere at få en løbetest, således du sikrer at skoen passer til netop din løbestil og til din ambitions niveau, eller tage kontakt til vores dygtige kundeservice, som kan vejlede dig over telefon eller chat. 

Løb skal være sjovt, men det er det sjældent i starten! 

Når man har løbet i mange år, fornemmer man uden tvivl glæden ved at komme ud og løbe og følelsen af velvære efterfølgende. Men sådan føles det som ofte ikke hos helt nye løbere, der er det mere bare hårdt, måske ubehageligt fordi man ikke er vant til at blive forpustet og helt sikkert meget ømme muskler dagen efter en løbetur. Men det fortsætter ikke, så du skal bare holde ud! Typisk skal man være vedholden i 2 måneder, før man begynder at mærke alle dejlige ting ved løb og følelsen af Runners High, som er frigivelsen af glædeshormoner. 

Har du brug for yderligere hjælp? 

Er du ny løber og har brug for yderligere vejledning om hvordan du kommer bedst i gang med at løbe er du altid velkommen til at kontakte vores kundeservice eller besøge vores Runners Testlab i Aalborg, hvor vores fysioterapeuter altid står klar til at hjælpe dig.