Hvad betyder pronation og hvordan påvirker det din løbestil

Fysioterapeut 
runnerslab-pronations-blogindlæg

Opdateret d. 9 Maj 2022

Begreberne er mange, når det kommer til snak om løbestil, skader og løbesko. Specielt er et begreb som pronation flittigt brugt blandt løbere, specialister, fysioterapeuter og så videre i forbindelse med løb og løbestil. Pronation er det latinske ord for den bevægelse, der foregår, fra du lander på hælen, til du afvikler ud over storetåen. Så pronation er i sig selv ikke farligt, men derimod kroppens naturlige stødabsorbering. 

For at gøre det mere overskueligt og nemmere at forstå, kan det deles ind i tre løbestil. Disse giver dig et overblik over, hvordan du placerer foden, når du løber, og hvilke løbesko du bør anvende til den enkelte løbestil.

Indholdsfortegnelse

Løbestil nr. 1: Overpronation

Betydning – Din fod falder indad

Overpronation betyder, at foden falder for langt ind mod indersiden. Pronation er som nævnt fodens naturlige stødabsorbering, fra du lander på hælen til du afvikler over storetåen. Problemet opstår, når muskler og sener ikke er stærke nok til at holde foden, hvorfor du kommer til at rulle for langt indad. Dette kaldes overpronation og kan være skadeligt og øge risikoen for skader. Overpronation ses oftere hos kvinder end hos mænd, da langt flere kvinder er platfodet.

Sådan ser du, om du overpronerer

Du vil typisk kunne se på dine gamle løbesko, at der er et stort slid på indersiden af skoen specielt ude omkring storetåen, hvis du har tendens til at være platfodet. Hvis du pronerer meget, vil dine sko hælde indad, hvis du kigger på dem bagfra. Ca. 60% af alle løbere overpronerer og ofte er løbere med overpronation platfodet. Du kan få din løbemakker til at observere din løbestil bagfra. Her bør I lægge mærke til, om du falder meget sammen i anklen, når hele foden er sat i underlaget. Er det tilfældet, så løber du også med en overpronation.

Du kan også se det, hvis du står på en flad overflade med bare tæer og kigger ned på dine fødder. Har du ingen eller næsten ingen hulrum under din svang? Så er der stor sandsynlighed for, at du har pronation i foden og du vil få glæde af en løbesko, som giver ekstra støtte på indersiden. 

Hvilken løbesko er bedst til overpronation 

Hvis du overpronerer, skal du have en overpronationsløbesko. Disse typer løbesko har som oftest en stiv hælkappe, der holder foden fast og guider den. Derudover er de fastere på indersiden med et hårdere materiale, som forhindrer, at foden kan falde for langt indad. I denne kategori er nogle af vores bestsellere Brooks Adrenaline GTS 22 og New Balance 860 V12. En anden mulighed kan være at omlægge sin løbestil og øve dig i at lande længere fremme på foden, dette er nemlig med til at mindske din pronationshastighed, og dermed kan du bedre kontrollere din fodafvikling. Her kan vi anbefale løbesko med et lavere hældrop, som bla. løbesko fra Altra og Topo.

  • Brooks Adrenaline GTS 22 - Kvinde
    Brooks Adrenaline GTS 22 – Kvinde
    1.300,00 kr.
  • Brooks Adrenaline GTS 22 - Herre
    Brooks Adrenaline GTS 22 – Herre
    1.300,00 kr.
  • New Balance 860 V12 - Dame
    New Balance 860 V12 – Dame
    1.300,00 kr.
  • New Balance 860 V12 - Herre
    New Balance 860 V12 – Herre
    1.300,00 kr.

Løbestil nr. 2: Neutral

Betydning. Din fod falder hverken indad eller udad

Som neutral løber mindsker du belastningen på fødder, knæ og ryg. Det er meget optimalt at løbe lige på foden, da du mindsker de belastende rotationer, som forekommer ved en overpronation. Som neutral løber lander man typisk på ydersiden af hælen og afvikler lige hen over storetåen. Hvis du kigger på dine gamle løbesko bagfra, vil de typisk stå helt lige og hverken falde ind eller udad. Ca. 35% af alle løbere løber neutralt og oftere mænd end kvinder. Desuden er det ofte løbere med en normal svangbue, der løber neutralt.

Hvilke løbesko er bedst til den neutral løbestil?

Her skal du vælge en neutral løbesko, som har en ens hårdhed i mellemsålen, således skoen ikke tvinger skoen indad eller udad. Lander du på hælen, skal skoen også meget gerne have en fast hælkappe for at kontrollere isættet. Gode forslag til neutrale løbesko kunne være New Balance 880 V12, On Cloudmonster og Brooks Glycerin 20. Er du forfods eller midtfodsløber kan vi anbefale løbesko som Altra Rivera 2 og Topo Phantom 2.

  • Brooks Glycerin 20 - Herre
    Brooks Glycerin 20 – Herre
    1.500,00 kr.
  • Brooks Glycerin 20 - Kvinde
    Brooks Glycerin 20 – Kvinde
    1.500,00 kr.
  • On CloudMonster - Herre
    On CloudMonster – Herre
    1.395,00 kr.
  • On CloudMonster - Dame
    On CloudMonster – Dame
    1.395,00 kr.

Løbestil nr. 3: Supination

Betydning. Din fod falder udad

Her vil løberen lande på ydersiden og forblive på ydersiden i hele fodafviklingen. Dette kan også være en yderst skadelig løbestil, men ofte også en løbestil, der er svær at ændre med løbesko. Heldigvis er det meget få løbere, der supinerer på foden. Det er ofte løbere med en meget høj svangbue, der supinerer.

Sådan ser du, om du supinerer

Hvis du kigger på dine gamle løbesko, vil de være meget slidte under bunden på ydersiden, og kigger du på dem bagfra, vil de hælde udad. Kun ca 5% supinerer.

Hvilke løbesko er bedst til supination?

Her er det vigtigt at vælge en løbesko, som er meget blød på indersiden, men også gerne en løbesko med en lav stack height (højde på mellemsålen). Hvis du vælger en sko, der er for fast på indersiden, vil skoen tvinge skoen endnu mere udad, hvilket ikke er hensigtsmæssigt. Her vil vi kunne anbefale løbesko som bla. New Balance 1080 V12 og Altra Torin 5.

  • New Balance Fresh Foam 1080 V12 - Kvinde
    New Balance Fresh Foam 1080 V12 – Kvinde
    1.400,00 kr.
  • New Balance Fresh Foam 1080 V12 - Herre
    New Balance Fresh Foam 1080 V12 – Herre
    1.400,00 kr.
  • Altra Torin 5 - Herre
    Altra Torin 5 – Herre
    Vare på tilbud
    975,00 kr.1.300,00 kr.
  • Altra Torin 5 - Dame
    Altra Torin 5 – Dame
    Vare på tilbud
    974,00 kr.

Er der udfordringer med pronation?

Problemet med pronation kommer først, når du ikke kan holde bevægelsen i foden, men i stedet falder for langt ind på indersiden af foden. I det tilfælde vil man belaste kroppen uhensigtsmæssigt. Denne bevægelse kaldes for overpronation, og her er det vigtigt, at du har fokus på at vælge sko, der understøtter foden – især i forbindelse med løb.

Det ses også i få tilfælde, at nogle løber på ydersiden af foden, hvilket heller ikke er godt for kroppen, da du i en sådan bevægelse ikke udnytter den naturlige støddæmpning og dermed øger belastningen af kroppen. Dette er supination.

Pronation infografik - sådan vælger du løbesko

Få lavet en løbestilsanalyse

Er du stadig i tvivl, anbefaler vi altid, at du besøger din lokale løbespecialist og får foretaget en professionel løbestilsanalyse af en fysioterapeut. Så er du bedre rustet til at vælge den helt rigtige løbesko fremover. 

Husk at spørge, hvilken slags sko du har købt eller har fået anbefalet. Så vil du få nemmere ved at identificere og forebygge skader fremover.

Hvis ikke du falder ind under ét af ovenstående punkter, er du højst sandsynligt en neutral løber og skal derfor vælge en neutral løbesko. Er du til gengæld supinationsløber, skal du som oftest vælge en meget blød og neutral løbesko.

Når du skal finde løbesko med pronation kan du nemt få hjælp hos Runners Lab. Vi har løbesko med pronation til både herrer og damer, og vi hjælper altid gerne dig med at finde de helt rette løbesko.

Pronation betyder altså…

Pronation betyder altså bare, at du løber på en ganske særlig måde, og derfor kan det anbefales, at du anskaffer løbesko velegnet til pronation for at have de bedste forudsætninger til dine fødder. Du kan nemt selv finde ud af, om du har tendens til at pronere, når du løber. Hvis det er tilfældet, bør du overveje at udskifte dine nuværende løbesko til et par løbesko med pronation. Du vil opleve, at dine fødder lander bedre på jorden, og din løbestil bliver meget bedre med de rette løbesko.