Vi får ofte stillet spørgsmålet:
"Hvordan vælger jeg den rette løberygsæk?"

 
...og vi forstår godt problematikken, for der er mange faktorer at tage højde for, når man bevæger sig ud i trail løb og løb med rygsæk eller vest.

Løberygsække/-veste og væskebælter er efterhånden blevet et ret essentielt udstyr for trail løberen - også i Danmark. Men der er altså stor forskel på, hvordan man bruger sin rygsæk optimalt og hvornår man egentlig bør bruge den. Alt er relativt, men vi har forsøgt at lave en guide, der hjælper dig til, at vælge den helt rette løberygsæk/-vest til dine behov.
 
Til de korte distancer
For korte ruter og løb i byen på under en time, behøver man normalt ikke en rygsæk, dog kan det være et udmærket valg at spænde sit væskebælte i stedet og have lidt vand og noget at spise med – specielt hvis man løber i varmt vejr, eller en håndholdt falske med lidt væske. Mange løber også til og fra arbejde og her kan det godt betale sig at have en rygsæk på, således man kan have skiftetøj med. Til dette formål er Salomon´s Trailblazer serie meget populær,

De mere erfarne urban/trail løbere bør se efter rygsække/-veste der kan rumme mellem 2 til 5 liter. – Det burde være rigeligt til, at sikre væskebalancen og have plads til sin energi osv..


 
Trailløb (alene)
For trail løberen er det vigtigt at han/hun kan forsyne sig selv med væske og eventuelt andet udstryr. Det er nemlig ikke kun et spørgsmål om, at holde væskebalancen ved lige, men i lige så høj grad, at være bevidst om ens egen sikkerhed. Du vil få brug for energi og gear undervejs, for at kunne klare de udfordringer terrænet, omgivelserne og vejret vil udsætte dig for på dit trail løb. Det er derfor vigtigt, at pakke en rygsæk med forsyninger, for at optimere din sikkerhed når du løber.
 
Men bør du vælge løberygsækken eller væskevesten/-bæltet?
Der er to overordnede kategorier indenfor opbevaring til dit trail løb: Løberygsæk og væskevest.

En væskevest er designet specielt til løb. Den bæres øverst på ryggen og er fittet, så den bevæger sig mindst muligt når man løber. Men sørg alligevel altid for, at vælge din vest i den korrekte størrelse, så den passer bedst ergonomisk og sikre dig den mest optimale løbeoplevelse.
 
Den klassiske løberygsæk er mere alsidig end vesten, da den kan bruges til flere sportsgrene, blandt andet skiløb, vandring og cykling. Men hvis du er ny i trail løb, kan en løberygsæk være et ganske fint valg, dog skal du være opmærksom på, at løberygsækken kan have tendens til at bounce og bevæge sig mere end vesten og derved hurtigt blive en irritation og give ubehagelige gnidningsproblemer. Løberygsækken er derfor et mere oplagt valg til de små ruter på fast og lige underlag.

Vælg derfor altid din rygsæk ud fra den distance du ønsker, at løbe og hvilket udstyr du som minimum vil få brug for undervejs.
Men så er spørgsmålet: "Hvilken kapacitet bør rygsækken som minimum have til min ønskede distance?"

Rygsækkens størrelse afhænger i høj grad af din rutes længde, om du løber konkurrence og hvor langt der i så fald er imellem væskedepoterne.
 
Hvis du skal være selvforsynende under dit løb, er tommelfingerreglen:
  • Mindre end en time: Et væskevælte eller en 2 liters vest
  • 1 til 2 timer: 2 til 5 liters vest
  • 3 plus: 6 til 10 liters vest
  • Ultra trail: 12 liters vest

Du kan se hele vores udvalg af løberygsække og -veste hér