Som løber er de rigtige sko alt afgørende for hvordan din løbeoplevelse er og også vigtig iforhold til at nedsætte din skadesrisiko. Der findes ligeså mange forskellige løbesko som der findes forskellige løbestile. Vi løber hver især forskelligt, derfor er det vigtigt at få fat i den løbesko der passer perfekt til din løbestil. Det sidste sted du som løber skal gå på kompromis er på dine sko. 

Find ud af hvilken type løbesko der passer til dig og din løbestil:

Vi har på alle løbesko oplyst præcise detaljer om skoen så det er let at se om løbeskoen passer til din løbestil. Vi ved det kan være svært at finde den rette sko på nettet, derfor opfordrer vi dig til at kigge på dine egne fødder inden du køber en løbesko, medmindre du tidligere er blevet løbetestet eller du har gode erfaringer med en bestemt type løbesko. 

Guide til valg af den rigtige løbesko:

Tag strømperne af og stil dig op med lige vægt på begge fødder, og vurder din egen fodstilling (få evt en anden person til at vurdere foden i stående tilstand):

  1. Har du en lav svangbue (Platfodet) skal du som oftest vælge en løbesko som er let til kraftig overpronation
  2. Har du en normal svagbue, skal du vælge en løbesko som er til let overpronation eller en neutral løbesko
  3. Har du en høj svangbue skal som udgangspunkt vælge en neutral løbesko
  4. Tjek om du er hjulbenet, altså om dine knæ peger udaf. Dette betyder ofte at du er neutral eller supinationsløber og skal dermed vælge en neutral løbesko
  5. Tjek og du er kalveknæet altså om dine knæ peger mod hinandnen når du står op. Dette betyder ofte at du har risiko for at falde ind af på dine fødder i standfasen og dermed skal kigge efter en løbesko med let til kraftig overpronation.

                             

Dyrest er ikke nødvendigvis bedst:

Det er en skrøne at de dyreste løbesko også er de bedste løbesko, specielt hvis du er ny og uerfaren løber. Dermed ikke sagt at du bare skal vælge den billigste løbesko på markedet, da de helt billige sko oftest ikke har nær så lang levetid end de lidt dyrere løbesko, fordi de indeholder meget mindre mellemsåls materiale som er der stødabsorberingen sidder. Det vil også sige at du skal skifte skoene oftere samtidigt med at du også får flere belastninger op igennem kroppen i den tid du bruger skoene. Vælg derfor som nybegynder en sko imellem de helt dyre løbesko og de helt billige løbesko.

Løbesko der vejledende ligger under 1000 kr er efter vores test ikke pengene værd, da de bliver slidt op for hurtigt og derfor skal du skifte dem hurtigere og derfor bliver det ofte dyrere i længden.

Din vægt afgør hvor meget stødabsorbering du skal have i løbeskoen:

Vælg en løbesko hvor du får god stødabsorbering så du i din træning mindsker de hårde stød op igennem kroppen fra det hårde underlag. De fleste af os løbere løber enten på asfalt, fortov eller stampet grus, alle underlagstyper som er forholdsvis hårde og som påvirker kroppen med mange belastninger, hvis ikke du har en god løbesko der kan absorbere disse stød. Som tommelfingerregel kan man sige at jo tungere en løber du er desto bedre stødabsorbering skal der være i din løbesko. Er du en let løber kan du også vælge løbesko hvor stødabsorberingen er mindre og mere responsivt end blød.

Se alle neutral løbesko her

Se alle let/kraftig overpronations løbesko her

Skrevet af fysioterapeut Kasper Nielsen 

Dato. 26/10-2019