50% af alle løbere bliver skadet!

35-thumb

Løb er en af de mest populære idrætsformer i Danmark og resten af verden. Der findes professionelle eliteløbere, mens mange løber som en sundere livsstil. Til trods for de mange positive aspekter ved at løbe, oplever de fleste løbere smerter og skader. Man regner med at op mod halvdelen af alle løbere oplever smerter i bevægeapperatet i løbet af et år. Selvom dette er et relativt højt tal, er smerterne dog alt fra lette gener til smerter der forhindrer folk i at løbe.

50% af alle løbere bliver skadet!

Hyppigste løbeskader:

De hyppigste skader hos almindelige løbere er smerter omkring skinneben, achillessenen og fodsålen samt smerter i og omkring knæet. De hyppigste betegnelser for løberelaterede skader er:

  • Achillesene betændelse
  • Løberknæ
  • Skinnebensbetændelse
  • Springerknæ
  • Svangsenebetændelse

Årsag til løbeskader:

Det er uvist hvilke faktorer, der ligger til grund for skaderne, men ofte bliver atypisk fodpronation, manglende styrke og overvægt nævnt. Det tyder dog ikke på, at der udelukkende er ét element, der giver skader, men at de alle har indvirkning på hinanden. 

Der er kommet øget fokus på løbebelastningen hos den enkelte løber og det tyder da også på at én af de hyppigste årsager til skader er at man øger distance eller tempo for hurtigt i forhold til, hvad kroppen kan klare. Det virker måske logisk, men det kan være svært at vide, hvor meget belastning din krop kan tåle.

Behandling:

Generelt er der flere aspekter i behandlingen og ikke mindst forebyggelsen af løbeskader og det skyldes ikke altid udelukkende én enkelt faktor, så som pronation eller løbesko. Det tyder dog på, at hvis du har haft problemer med en skade tidligere, er der stor sandsynlighed for at du får problemer på et senere tidspunkt, hvis ikke du gør noget ved det. 

Alle de forskellige komponenter, der kan påvirke risikoen for at få skader kan heldigvis testes og efterfølgende forbedres via træning. Det er muligt at måle styrken og bevægeligheden i benene samt at undersøge løbestilen hos den enkelte løber og sammenholder man disse komponenter med tidligere skader og løbepensum, kan det være muligt at behandle og forebygge en lang række skader hos mange løbere.

50% af alle løbere bliver skadet!

Det kan du selv gøre:

  • Sørg altid for ikke at øge din træningsmængde med mere en 10-12% pr uge.
  • Når du løber og belaster din krop, vil du lige efter faktisk være en smule svagere i dine muskler og sener. Men efter ca 24-48 timer vil du være stærkere end før du løb. Derfor er det vigtigt at holde min 24 timers restitutions pause mellem dine løbeture.
  • Styrketræning omkring specielt hofte, knæ og ankel kan hjælpe skadesforebyggende. Specielt er de lednære små muskler omkring hoften (gluteus medius) vigtige iforhold til at stabilisere benet i standfasen af dit løb.
  • Få lavet en grundig løbestilsanalyse således du sikre at du løber i de rigtige løbesko, som passer præcis til din løbestil.
  • Pas på med ikke at lande med foden for langt foran kroppen, da dette vil øge presset på underben, knæ, hofte og lænderyggen.

Har du yderligere brug for hjælp indenfor skader, træning eller løbesko er du altid velkommen til at kontakte os på telefon, mail eller chat. Hvis du har brug for at finde de rigtige løbesko, som du ikke bliver skadet i, kan du altid booke en tid til en grundig løbestilsanalyse i vores Runners Testlab, hvor vores dygtige fysioterapeuter altid står klar til at vejlede og rådgive dig i korrekt valg af løbesko. Skulle du have brug for behandling kan vi også hjælpe med at booke en tid hos vores dygtige og kompetente samarbejdspartner Fysiodanmark Aalborg og Aalborg Løbeklinik.

BOOK EN TID TIL EN LØBESTILSANALYSE HER